Monday, December 6, 2010

~sELAngkAh kE hAdapAn~

SELANGKAH KE HADAPAN???

Nape selangkah ke hadapan ya???..
YA!!!..selangkah ke hadapan..Alhamdulillah kte telah menuju ke tahun baru dlm kiraan Bulan Islam iaiu bulan Muharam..
SALAM MAAL HIJRAH 1432 H



Kita semua menyambut Tahun Baru Hijrah 1432. Bagi kita umat Islam, alangkah ruginya jika kita tidak menyambut ketibaan tahun baru Islam ini dengan penghayatan kisah Hijrah Rasulullah saw. Alangkah ruginya jika kita lebih mengagungkan ketibaan tahun baru Masehi 2011 daripada tahun Islam kita sendiri. Jika bukan kita umat Islam yg mengimarahkan tahun Islam ini, maka SIAPA LAGI?..hmm, kadang2 ana sndri xengt tarikh dlm bulan Islam.ish2 terukkn???..mari kita recall bulan2 dlm Islam; Muharram,Safar,Rabiulawal,Rabiulakhir,Jamadilawal,Jamadilakhir,Rejab,Syaaban,Ramadhan,Syawal,Zulkaedah dan akhir sekali,Zulhijjah..

Apakah yang dimaksudkan dengan HIJRAH ?

Perkataan HIJRAH berasal dari bahasa Arab yang ertinya "meninggalkan sesuatu perbuatan" atau "menjauhkan diri dari pergaulan" atau "berpindah dari suatu tempat ke tempat yang lain. Menurut syariat, HIJRAH itu mempunyai 3 maksud:

1. Hijrah dari meninggalkan semua perbuatan yang terlarang oleh Allah. Hijrah ini adalah wajib bagi seluruh umat Islam berdasarkan Hadis Nabi saw:
"Orang2 yang berhijrah itu ialah orang yang meninggalkan segala apa yg Allah telah melarang daripadanya" (Riwayat Bukhary dari Abdullah bin Umar r.a)

2. Hijrah mengasingkan diri dari pergaulan orang2 musyrik atau orang2 kafir yang menfitnahkan orang2 Islam atau mempersendakan agama Islam.
Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Qur'an bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam (An Nisa : 140)

3. Hijrah (berpindah) dari negeri atau daerah orang2 kafir atau musyrik ke negeri/daerah orang2 muslim sekiranya mereka tidak berkuasa atau mampu untuk mengerjakan amal ibadah atau terpaksa melakukan perkara yang terlarang oleh Allah. Ini berdasarkan peristiwa hijrah sahabat2 ke Habsyah dan hijrah besar dari Mekah ke Madinah.

Bagaimanapun sekarang ini, Hijrah yang paling besar adalah hijrah dari meninggalkan perbuatan terlarang ke perbuatan yang baik dan ini juga merupakan satu jihad yang amat besar di sisi Allah seperti Hadis Rasulullah saw : " Jihad yang paling besar adalah jihad melawan NAFSU"
YA BENAR!!!..Jihad nafsu adalah jihad yg paling besar nilainya.kita sndri ad nafsu makan, minum, tido,malas.xdpt nk dinafikn kdang2 ana sndri xdpt melawan nafsu MALAS tp potongn ayt dr Surah At Taubah ayat 20 yg m'bautkn ana bangkit tuk melawan godaan syaitan.
Orang-orang yang beriman dan berHIJRAH serta berJIHAD di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan.
 (At Taubah : 20)


tp bila smpi je awal muharam, pastinye tidak lekang dr mulut org awam dgn TAHUN BARU, AZAM BARU!!!..alhmdulillah bgus niat kte semua tuk berubah mnjd lg baik..tp jgn jdkn azam itu sbg hangat2 tahi kambing..eh2 kmbing ke???..silap, hngat2 tahi ayam 0r spt dlm trademark RADIO HOT FM, lebih hangat dr biasa..seharusnye tindakan kte hendaklah selari ap yg kte azamkn..bgaimana carenye ya???...yela kn orgslu ckp, CAKAP j BOLEH r try wat???..salu kn kte dgr?..ana rase cre yg bOle kte applykn adalah dgn perbaharui niat kte setiap hari..makna kata di sini, niatkn dlm aty..HARI INI LEBIH BAIK DARI SEMALAM..ESOK PULA LG BAIK DARI HARI INI..
"Kita mesti pastikan hari ini adalah milik kita kerana kita belum pasti adakah hari esok kita masih diberi peluang."
insya allah kalo kte istiqamah dlm ibadat kte, kte akn dpt REDHA ALLAH =)


p/s dr tajaan : azam ana thun ny, XNK TANGGUHKAN KERJA..insya allah =)


6 comments:

  1. salam...
    betul3...
    jgn di mulut ja.. kne laksanakan.. yehhhhh!
    yg biasa, yg dibetulkan..
    yg betul, dibiasakan
    semoga thn ni lebih baik dr tahun lepas..
    :)

    ReplyDelete
  2. wasalam..syg, bkn yg biasa, yg dibetulkan..
    yg betul, dibiasakan tp betulkan yg biasa dan biasakan yg betul..engt ya teman, "Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak."
    p/s : renung2kn dan selamat beramal =)

    ReplyDelete
  3. oooo..
    aah.. na phm tp masalah bhs sy tonggang langgang~
    heee~
    yeahh.. jom amalkn~

    ReplyDelete
  4. hahaha..na, kte da amalkn dlm ukhwah kte b'same..=)

    ReplyDelete
  5. salam maal hijrah kak...smga hajat kita tercpai tahun ni...sama2 kita tingkatkan ibadt..
    =)

    ReplyDelete
  6. wah3...c mok da pandai maen blog...bagus..!.anak didik sape ni..

    ReplyDelete